Duurzame inzetbaarheid is de mate, waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken, binnen of buiten de organisatie. Maar hoe geef je nou daadwerkelijk vorm aan deze mooie woorden en ongetwijfeld goede intenties? Door het belang van de medewerker en die van de leidinggevende met elkaar te verbinden. 

Maar waarom is duurzame inzetbaarheid zo belangrijk voor een medewerker? Waarom horen we die term dan steeds vaker terugkomen? Eigenlijk is het antwoord eenvoudig. Omdat het de medewerker helpt zijn werkzekerheid in plaats van baanzekerheid te verbeteren. Het zal niemand ontgaan zijn dat de BV Nederland langzaam uit een flinke recessie kruipt. Deze crisis heeft veel mensen bewust of onbewust een spiegel voorgehouden over zijn of haar geschiktheid in de zoektocht naar een nieuwe baan. Veel mensen hebben bekenden in zijn omgeving die er door zijn geraakt. Het positieve van deze crisis kan zijn dat men hierdoor besluit meer “controle” over zijn eigen loopbaan te willen nemen en hierop te anticiperen. Dit in een arbeidsmarkt waarin ook nog eens flexibele contractvormen steeds meer de norm worden. Ofwel de enige constante is verandering.

Het belang van de werkgever inzake duurzame inzetbaarheid gaat over het behalen van zijn of haar organisatiedoelen. Wanneer de organisatie immers beschikt over de juiste medewerkers met de vereiste kennis, competenties etc. zal de potentiële mis-match tussen het werkpakket en de productiedoelen alleen maar kleiner worden. En daarmee wordt de continuïteit van de organisatie gewaarborgd. De continuïteit van de organisatie en de gewenste werkzekerheid van de medewerker kunnen zo een gezamenlijk belang dienen.

Verder van gedachten wisselen hoe dit voor uw organisatie toe te passen? Neem dan contact met ons op.